Skip to main content

PayPal World🌎: când toată lumea ajunge într-un singur buzunar👝

Pastila financiară audio

Analiză – PayPal World

PayPal Holdings (NASDAQ:PYPL) tocmai și-a anunțat noua ambiție globală: să transforme planeta într-o singură aplicație de plăți. Miercuri, compania a dezvăluit parteneriatul cu Unified Payment Interface din India, Weixin din China și Mercado Pago din America Latină. Numele proiectului? PayPal World – pentru că, evident, modestia nu a fost niciodată punctul forte al Silicon Valley.

Acțiunile PayPal au reacționat cu un salt de 1,38% în after-hours, după ce deja înregistraseră o creștere de 1,58% în sesiunea regulată. Mă aștept ca creșterea să continue și în sesiunea de miercuri, când a fost făcut anunțul, începând cu ora 16:00, ora României. Nu e greu să-ți dai seama că piața a înțeles mesajul: când PayPal vorbește despre „aproape 2 miliarde de consumatori”, investitorii nu aud altceva decât sunetul dulce al comisioanelor de tranzacție.

sursa: google finance

PayPal World promite să reunească „cele mai mari sisteme de plăți și portofele digitale din lume pe o singură platformă”. Adică, să-și bage coada în fiecare tranzacție posibilă de pe glob. Strategia e inspirată de la cartea de joc a monopoliștilor – de ce să fii prezent într-o singură piață când poți fi prezent în toate?

Parteneriatul cu NPCI International (care gestionează sistemul UPI din India), Tenpay Global de la Tencent și Mercado Pago de la MercadoLibre nu e întâmplător. 

Să mă opresc puțin asupra cifrelor care contează: UPI procesează peste 10 miliarde de tranzacții lunar în India, iar Weixin Pay domină o piață de 1,3 miliarde de utilizatori chinezi. Nu vorbim despre startup-uri cu vise mari – vorbim despre infrastructurile financiare naționale ale celor mai populate țări din lume.

Mercado Pago, cu peste 100 de milioane de utilizatori activi în America Latină, completează ecuația. 

PayPal tocmai și-a cumpărat intrarea VIP la trei ecosisteme care gestionează împreună volume de tranzacții de sute de miliarde de dolari anual.

India și China nu sunt doar două dintre cele mai mari piețe de consumatori din lume – sunt și două dintre cele mai greu de penetrat pentru companiile americane. Când nu poți să-i bați, te asociezi cu ei.

Tencent a sărit cu 4,47% la vestea parteneriatului (la momentul redactării textului.

sursa: google finance

Mercado Libre s-a mulțumit cu o creștere modestă de 0,28% în after-hours, motivul, totuși, este banal: la momentul publicării anunțului, piața americană e încă închisă.

sursa: google finance

Pentru acționarii PayPal, calculul e simplu: compania tocmai și-a cumpărat acces la piețe care până acum îi erau închise. Când vorbim de „transferuri fără obstacole pentru utilizatori peste granițe”, în realitate vorbim despre eliminarea intermediarilor și crearea unui canal direct către buzunarele consumatorilor globali. Când vorbim de acces la aproape 2 miliarde de utilizatori noi, matematica devine rapidă: chiar și o penetrare de doar 5% înseamnă 100 de milioane de clienți potențiali suplimentari.

ETF-urile FinTech (Invesco KBW NASDAQ Fintech ETF sau Xtrackers MSCI Fintech ETF) au motiv să celebreze discret.

sursa: justetf

Mai interesant e impactul asupra ETF-urilor axate pe piețele emergente. Pe măsură ce comerțul transfrontalier se intensifică prin platformele digitale, aceste fonduri ar putea beneficia de pe urma creșterii volumelor de tranzacții. E o joacă pe termen lung, dar una cu logică economică solidă. 

Dar adevărata minune economică vine din efectul de rețea: cu cât mai mulți utilizatori au acces la platforma ta, cu atât devine mai valoroasă pentru comercianți. Și comercianții care vin pentru acești utilizatori aduc propriile lor volume de tranzacții. E cercul virtuos al ecosistemelor de plăți – unul care se reflectă direct în creșterea veniturilor recurente.

Pentru acționarii Tencent și Mercado Libre (MELI): știrea este de asemenea pozitivă, confirmând valoarea rețelelor lor de plăți și deschizând noi oportunități de monetizare prin integrarea cu PayPal.

Prin aceste parteneriate, PayPal nu doar că evită marginalizarea – se poziționează ca facilitatorul universal al comerțului global.

Pentru investitori, PayPal rămâne o poziție defensivă solidă în portofoliul de FinTech.

Știri financiare – pe scurt

GM: când tarifele îți distrug trimestrul

Mary Barra de la GM a prezentat rezultatele pentru trimestrul al doilea, iar cifrele vorbesc crud: o scădere de 1 miliard de dolari în rezultatele financiare, bani înghițiți direct de costurile tarifare. Nu e vorba de o pierdere teoretică sau de o ajustare contabilă – compania a absorbit efectiv această lovitură în trimestru, ceea ce a dus la scăderea profitului. Acțiunile au reacționat previzibil, căzând cu aproape 7%. 

sursa: google finance

Barra vorbește acum despre „planuri de atenuare a impactului tarifelor viitoare”, dar după ce ai încasat deja o palmă de 1 miliard, astfel de declarații sună mai degrabă a daună controlată decât a strategie proactivă.

Philip Morris: tranziția care costă

Raportul pentru trimestrul al doilea al Philip Morris conține o contradicție fascinantă. Pe de o parte, compania se laudă cu creșterea „considerabilă” a interesului consumatorilor pentru produsele fără fum – o tranziție care ar trebui să fie vestea deceniului pentru o companie de tutun care încearcă să se reinventeze. Dar realitatea cifrelor e mai puțin optimistă: volumul livrărilor de țigări a scăzut cu 1,5% față de aceeași perioadă din anul trecut, ceea ce s-a tradus într-o scădere a veniturilor în al doilea trimestru. Piața a interpretat această ecuație simplu: entuziasmul pentru produsele noi nu compensează încă declinul business-ului tradițional. 

sursa: google finance

Acțiunile au căzut cu 8%, demonstrând că investitorii preferă să vadă banii în cont decât să audă despre „interesul crescut” al consumatorilor.

Coca-Cola și strategia zaharului providențial

Coca-Cola a făcut o mișcare interesantă – trecerea la zahărul din trestie pentru marca americană. Consumatorii par încântați de ingredientele „mai naturale”, ceea ce a dus sentimentul retail la maximul ultimelor nouă luni. Dar piața nu a reacționat deloc la această veste aparent pozitivă. Bine, dacă analizăm fiecare mișcare din sesiunea de ieri, da, acțiunile au crescut cu 2% după anunț, dar imediat după au scăzut și au încheiat sesiunea cu o pierdere de 0,59%.

sursa: google finance

Coincidența temporală e prea evidentă pentru a fi ignorată: anunțul vine cu o zi înainte de publicarea raportului financiar pentru trimestrul doi. E o manevră clasică de management al așteptărilor – când știi că cifrele nu vor arăta strălucit, lansezi o veste pozitivă pentru a tempera reacția.

Dacă intuiția mea e corectă și raportul va dezamăgi, atunci mișcarea cu zahărul din trestie devine brusc mult mai calculată decât pare la prima vedere. Nu e neapărat o strategie condamnabilă – corporațiile încearcă mereu să își gestioneze narativul – dar transparența acestei tactici o face aproape amuzantă.

 

 

Dacă vrei sa citești întreg episodul Pastilei Financiare, abonează-te la Newsletterul nostru

 

Nota:
Acest material este furnizat exclusiv in scop informativ si nu constituie o recomandare de investitii, consultanta financiara sau cercetare de piata in sensul reglementarilor aplicabile. Informatiile prezentate nu reprezinta o solicitare sau o oferta de a cumpara, vinde sau detine orice instrument financiar. Investitorii sunt incurajati sa efectueze propria analiza si sa consulte specialisti autorizati inainte de luarea oricarei decizii de investitie.